Elokuvan oppimateriaali

Teemat: Perhe, ihmissuhteet, raha, vähävaraisuus, tahdonvoima
Kohdeikä: 2.–6. luokkalaisille soveltaen
Oppimateriaalin kysymyksiä voi käyttää ryhmäkeskustelun, parityöskentelyn tai itsenäisen työn pohjana.

Oppimateriaalin on koonnut Oulun kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali Ruotsin elokuvainstituutin, Vision Kinon sekä ECFA:n tarjoamien materiaalien pohjalta.

Elokuvan esittely

11-vuotias Birta asuu Reykjavikissa äitinsä ja pikkusiskonsa Katan kanssa. Hänen isänsä asuu Ruotsissa uu-den tyttöystävänsä kanssa eikä näytä ottavan juurikaan vastuuta lapsistaan taloudellisesti. Vanhempien eron jälkeen Birta on joutunut huolehtimaan pikkusiskostaan ja hoitamaan kaikki kotityöt. Tyttö tietää hyvin, ettei perheellä ole varaa esim. uusiin urheilukenkiin, joita hän kipeästi käsipalloharjoituksissa tarvitsisi. Birta kuulee äitinsä kertovan puhelimessa ystävälleen, että perheellä ei ole varaa joulunviet-toon. Birta huolestuu ja päättää puuttua asiaan. Hänen on pelastettava joulu! Ja sitä varten tarvitaan rahaa. Sinnikäs Birta kokeilee erilaisia luovia ratkaisuja rahan keräämiseksi. Hänellä on apunaan pikkusiskonsa Kata, hyvä ystävänsä Kim ja naapurinsa Gréta. Birtan seikkailuntäytteinen rahanetsintä johtaa vaih-televiin tuloksiin, mutta se, mitä hän lopulta löytää, saattaa olla rahaa arvokkaampaa.

Henkilöt

• Millainen Birta on, miten kuvailisit häntä?
• Millaisia ovat Birtan pikkusisko Kata, entä heidän äitinsä ja isänsä?
• Millaisia elokuvan muut henkilöt ovat? Mikä on heidän suhteensa Birtaan?
• Samaistuitko johonkin elokuvan hahmoista, kehen ja miksi?
• Birta pelaa intohimoisesti käsipalloa ja soittaa myös kitaraa. Mitä sinä harrastat vapaa-ajallasi? Miksi pidät harrastuksestasi? Mitä olet oppinut harrastuksen avulla?

Elokuvan sisältö

• Millä kolmella adjektiivilla kuvailisit elokuvaa?
• Mihin viiteen lauseeseen tiivistäisit elokuvan juonen?
• Mikä on elokuvan hauskin, surullisin tai jännittävin kohta? Miksi?
• Minkä seuraavista kuvista valitsisit elokuvan julisteeksi ja miksi?

Perhe

Birta ja Kata viettävät aikaa Kimin suuren perheen kanssa hänen isoäitinsä 70-vuotissyntymäpäiväjuhlissa. Perhe ei enää välttämättä tarkoita vain vanhempia ja lapsia, vaan perheissä voi olla monen eri sukupolven jäseniä ja ne voivat olla monimuotoisia.

• Millainen perhe Birtalla on? Keitä siihen kuuluu?
• Birta sanoo inhoavansa olla koko ajan yksin kotona. Millaisissa tilanteissa Birta vaikuttaa mieles-täsi yksinäiseltä?
• Millainen suhde Birtalla ja Katalla on naapureihinsa Kimiin, Grétaan ja Jónsiin?
• Millainen on perhe? Ketkä voivat olla perhe? Miksi?

Vähävaraisuus

Birtan perhe elää taloudellisesti vaikeita aikoja, vaikka äiti tekee töitä sairaalassa niin paljon kuin voi. Birta kuulee äitinsä puhelun, jossa äiti sanoo, ettei heillä ei ole rahaa jouluun. He tarvitsisivat 100 000 Islannin kruunua (n. 660 e). Birta päättää auttaa äitiään. Tyttö mm. siivoaa porraskäytävää, kerää tyhjiä tölkkejä ja myy ystäviensä kanssa leipomiaan keksejä kerätäkseen rahaa.

• Miten Birta reagoi perheen rahapulaan? Olisitko sinä reagoinut samalla tavalla?
• Miten lapset voivat auttaa, jos perheellä on tiukka rahatilanne? Mitä lasten ei tarvitse tehdä?
• Millä eri tavoin lapset voivat kerätä rahaa?
• Mitä hyvinvointi on? Tarvitaanko rahaa, jotta voi voida hyvin?

Birta joutuu kiusatuksi. Taloudelliset vaikeudet voivat herättää häpeän tunteita, varsinkin nykymaailmassa, joka usein tuntuu kilpailuhenkiseltä. Vähävaraisuus voi koskettaa ketä tahansa. Ilmiö ”köyhyys työstä huolimatta” voi olla ongelma monille perheille.

• Mitä tiedät vähävaraisuudesta ja lapsiköyhyydestä Suomessa?
• Arvaa, kuinka monta lasta elää nykyään lapsiköyhyydessä Suomessa?

Lisää tietoa lapsiperheköyhyydestä löytyy mm. Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiön sivuilta.

Tahdonvoima ja vahvuus

Tyttöjen äiti lukee Katalle iltasatua Peppi Pitkätossusta, joka on niin voimakas, että jaksaa nostaa hevosen. Äiti kertoo, että voimaa voi näyttää monella eri tavalla ja että elämässä pitää olla vahva, jotta selvi-ää kaikenlaisista vastoinkäymisistä ja vaikeuksista.

• Millä tavoin tahdonvoima ja vahvuus näkyi Birtassa?
• Minkälaisissa tilanteissa tarvitaan tahdonvoimaa tai sinnikkyyttä?
• Luuletko, että Birta olisi pystynyt keräämään rahat yksin? Kuka auttoi Birtaa ja millä tavoin?
• Miten oma vahvuus ja avunpyytäminen voivat liittyä yhteen? Onko vahva, jos pyytää apua ystä-viltä?
• Mitä tahdonvoima ja vahvuus merkitsevät sinulle? Mikä sinun vahvuutesi on?

Sivun alkuun
https://www.kulttuurivalve.fi/fi/lastenkulttuurikeskus/etusivu/http://www.koulukino.fi/https://elokuvapolku.kavi.fi/https://www.kavi.fi/https://ihmefilmi.fi/https://www.cined.eu/fihttp://mediametka.fi/https://filmkamraten.fi/https://www.oulufilmfestival.fi/http://www.lastenkulttuuri.fi/https://culture.hu/fi/helsinkihttps://www.samediggi.fi/skabma-elokuvakeskus/http://minedu.fi/etusivu